Jeg fortsætter mine hyldester af passionerede og særlige mænd, jeg elsker 🥰
Hyldest til verdens bedste… 🥹✨✨ Preben Engelbrekt ❤️❤️👏🏼 Stifter og direktør af
Det Nationale Sorgcenter (Klik på linket og bliv klogere)
Denne fantastiske mand er et menneske, jeg har beundret på afstand i mange år – faktisk i et par årtier. I eftermiddag fik jeg endelig mulighed for at møde ham ansigt til ansigt. Helt stille og roligt.
Jeg er oprigtigt taknemmelig og beæret over at arbejde med og for ham i den vigtigste NGO, der findes, som han grundlagde for mere end 25 år siden. Han er grundlægger og direktør af Det Nationale Sorgcenter ✨ Det er det, som også har haft det fine navn Børn, Unge og Sorg, der stadig hører ind under.
Jeg bliver som bekendt ældre, og ligesom mange andre tror jeg ikke, at jeg fuldt ud forstod, hvor vigtigt hans arbejde er, før sorgen kom tættere på mit eget liv. Det værste øjeblik i mit liv var at opleve, at min elskede Baba blev alvorligt syg af kræft og siden tragisk døde af sygdommen. Det ændrede hurtigt alting – mens livet omkring én bare fortsætter, som om intet er sket.
Jeg går ud fra, at de fleste af jer ved, at jeg mistede min elskede Baba den 22. december 2021 på grund af den frygtelige sygdom kræft, blot 10 dage før hans 70-års fødselsdag. Han er savnet hver eneste dag. Preben ligner min Baba utrolig meget, og da jeg viste ham nogle billeder af ham, kunne han straks se ligheden 🥹
Det, som Preben har været med til at opbygge gennem Det Nationale Sorgcenter, føles helt særligt. Det er et sted – og en professionel indsats – der giver plads til noget, som de fleste af os har svært ved at tale om. Sorgen bliver ikke fejet til side eller hastet igennem. Den bliver behandlet som noget virkeligt, noget hvert menneske skal have lov til at bære på sin egen måde og i sit eget tempo.
Jeg har stor respekt for mennesker, der dedikerer deres arbejdsliv til netop det vigtigste mellem os mennesker særligt når det kommer til livets tomhed og udfordringer ved ikke længere have det eller de mennesker, der har været vores livsvidner i livet. Til stille og roligt at insistere på, at der ikke er noget galt med dig, fordi det stadig gør forbandet ondt indeni. At du ikke er alene, selv når det føles sådan.
Og måske er det netop dét, der gør størst indtryk på mig; at hans arbejde ikke bygger på store slagord eller nemme svar, men på at gøre det lidt mere menneskeligt at leve med de ting, der gør allermest ondt.
Læg lige mærke til halvdelen af hans efternavn er faktisk “engel” – og det giver fuldstændig mening 🥹👏🏼❤️❤️
Og prikken over i’et … vi er også fagfæller da Preben er uddannet Sociolog på selvsamme universitet 😊
NB ! Som skrevet foroven er du ikke alene uanset om du er pårørende, i ventesorg, nylig sorg eller sorg for tid siden er du hjertens velkommen til at ringe til Sorglinjen alle årets dage fra kl. 17-21. Vi frivillige har selv mistet et nærtstående familiemedlem så vi ved hvordan det er…
23. June 2026 at 14:02
Så smukt, Samira!♥️♥️♥️♥️♥️
24. June 2026 at 21:51
Tak kæreste Ditte <3 :))